Defender - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bregje Cornelisse - WaarBenJij.nu Defender - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bregje Cornelisse - WaarBenJij.nu

Defender

Door: BregjeCornelisse

Blijf op de hoogte en volg Bregje

12 December 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Lieve mensen,

Het is alweer een poos geleden dat ik vertelde over mijn ervaringen hier. In de tussentijd is er weer een hoop gebeurd. Hoogtepunt van deze weken is toch onze nieuwe aanwinst: onze 4x4 Landrover Defender, zie plaatjes. Wat een wagen! Maartje en ik hebben hem samen gekocht in Pietermaritzburg, zo’n 9 uur met de bus vanaf Isilimela. De verkoper zelf heeft zoveel landrovers als dagen in de week, een echte liefhebber. Hij heeft ons een hele ochtend laten zien wat er allemaal kan met onze defender; 90 graden vertikaal omhoog, door rivieren, door diepe kuilen en (voor de insiders) diff lock, high gear, low gear. We zaten dus joelend in onze auto op de weg terug naar Isilimela. Onderweg nog even een bergpas beklommen, waarvan de weg zo slecht is dat alleen 4x4 omhoog komen. Onze wagen deed dat natuurlijk fluitend...

Verder nog steeds lekker aan het werk in Isilimela. Het wordt iedere week vertrouwder en voor mijn gevoel ook drukker. Op de maternity ward is het gezellig druk. Als ik ’s ochtends binnenkom zitten de dames, of liever gezegd, meiden (meeste tussen 15 en 18 jaar) en meestal een of twee bedden vol met ingepakte baby’s op me te wachten. Nadat ik het verhaal/probleem van zo’n moeder besproken heb, pak ik haar pakketje uit. Erg schattige baby’s, met kroeshaar en zulke prachtige donkere ogen.
Een van de problemen van HIV in de zwangerschap is vroeggeboorte en dat zien we dan ook regelmatig. Baby’s van 1500, 1600 gram terwijl in Nederland een gewicht van 3500 gram normaal is. Zij lopen een hoger risico om af te koelen en ziek te worden. We laten de moeders hun kinderen dan ook “kangaroën”. Hierbij worden die kleine hummeltjes lekker warm tussen de borsten gefrummeld, huid op huid met de moeder. Daaroverheen gaat dan een jurk en meestal een stapel dekens. Met dit systeem blijven ze lekker warm en als er ook maar iets is, merkt moeder dat meteen.

Deze week, tijdens dat uitpakken en nakijken van moeders en baby’s, zag ik een dame vooroverbuigen;“beetje buikpijn”. Een grav 15, oftewel een dame zwanger van haar 15e, en in dit geval, ook haar 16e kind! Een tweeling dus die haar voetbalteam compleet moest gaan maken. We brachten haar snel naar de verloskamer en inderdaad, volledig ontsloten! Het eerste kind, in stuitligging was al in aantocht en kwam vlot. Maar toen! Het tweede kind kwam ook met billen eerst en werd tot aan de navel makkelijk geboren. Ik wilde de rest geboren laten worden, maar de armen lagen opgeslagen. En het kind kwam maar niet verder ondanks dat de moeder enorm hard haar best deed. Ik kon de armen maar niet te pakken krijgen en de seconden tikten weg. Blijven proberen, collega roepen, en voelen aan de navelstreng of....zou dit dan het eerste kind worden dat onder mijn armen......? Terwijl de zuster oh en ah riepen en het zweet in mijn bilnaad liep en mijn hartslag overuren maakten kwam mijn collega binnenrennen. Mijn redder in nood. Ze deed hetzelfde met frisse kracht en kon een arm grijpen en daarmee werd het kind geboren. Het moest nodig beademd worden maar daarna volgde dan toch het felbegeerde huilen. Pfffff. De volgende dag heb ik haar eileiders definitief dichtgeknoopt want er was geen twijfel mogelijk: ze mocht met “pensioen” als het gaat om kinderen krijgen. Ze was ongelooflijk dankbaar.

Verder hebben we nu eindelijk een goede vacuüm cup! Dat klinkt voor niet medici misschien niet zo vriendelijk of tamelijk onbenullig, maar het redt levens. Voorheen hadden we een plastic model die bij een beetje kracht al ging “slippen”. Nu daarentegen geen geslip meer en je kunt goed kracht zetten en in de richting trekken die je wil. Ik heb hem dus al een boel gebruikt, het werkt echt goed en scheelt zo veel keizersneden.

Het afgelopen weekend had ik dienst en het leek alsof de hele omgeving besloten had om of acuut ziek te worden of zo dronken en gewelddadig te worden dat ze elkaar met messen te lijf gingen. Naast de patiënten die al in het ziekenhuis liggen en de bevallingen dus nog een berg nieuwe gevallen. En dat terwijl de collega’s zich op het strand in de zon nog eens omdraaiden.....mmmm. Een aantal nare steekwonden, eentje zelfs in het oog, maar vooral veel zieke mensen. Oude man met een herseninfarct, acuut benauwde jonge vrouw met HIV en tuberculose. Kindjes met gekke huiduitslag, mannen die niet kunnen plassen en toen het kind van 5 maanden oud, benauwd sinds twee dagen. Het moest werkelijk alle zeilen bij zetten om genoeg lucht te kunnen krijgen. Zwetend heb ik alle pogingen gedaan om het kind een infuus te geven, wat in eerst instantie leek te lukken. Ik vroeg de verpleegkundige om het even vast te zetten met pleisters. Jammergenoeg is deze verpleegkundige van de nacht meestal dronken, zijn handen trillen verschrikkelijk en nog erger, van zieke mensen heeft hij echt de ballen verstand. Dus ondanks dat ik het infuus in het ienimienie vaatje op zijn plek hield, stootte hij bibberend de hand van het kind opzij en mijn infuus was waardeloos geworden! Wat een frustratie. Tot overmaat van ramp kwam ook de ambulance, om het kind naar het “academisch ziekenhuis” te brengen, maar liefst 5 uur nadat ik gebeld had. Helaas is dat hier geen uitzondering. Het kind is onderweg in de ambulance overleden.
Gelukkig zijn de meeste dagen hier nog steeds vrolijk, worden er nog steeds veel baby’s geboren, worden sommige patiënten toch echt beter, maar op dat moment zag ik het even niet.

In weekenden zijn we sinds de komst van de wagen zo vrij als een vogel, wat een heerlijk gevoel geeft. De pret begint eigenlijk al met het starten, dat geluid! Jullie zouden het eens moeten horen. We kunnen nu dus zelfs op een doordeweekse dag, na het werken, nog even naar het strand voor een duik. Het water is heerlijk op het moment en wanneer kun je nou in Nederland na je werk een sprong in golven maken? Verder zijn er hier in de omgeving zo veel mooie plekken, dat we ieder weekend weer iets nieuws proberen. De kust blijft prachtig en alle kleine dorpjes vol ronde gekleurde huisjes blijven een feest.
Ik hoop jullie gauw wat foto’s te kunnen sturen, maar op dit moment is het internet zo traag dat het uploaden vrijwel niet lukt. Veel sterkte daar in de koud (schaatsen?) en ik hoop gauw weer van me te laten horen.









  • 12 December 2010 - 22:10

    Marieke Ostendorf:

    Lieve Breg, wat leuk om je verslag te lezen!!! Heftig hoor, daar verbleken mijn zeurkousen met hun zere knieen bij...alles is relatief zullen we maar zeggen. Heel veel succes en plezier daar, ik blijf je volgen!!! Dikke kus, Marieke

  • 12 December 2010 - 22:11

    Marieke Ostendorf:

    Lieve Breg, wat leuk om je verslag te lezen!!! Heftig hoor, daar verbleken mijn zeurkousen met hun zere knieen bij...alles is relatief zullen we maar zeggen. Heel veel succes en plezier daar, ik blijf je volgen!!! Dikke kus, Marieke

  • 13 December 2010 - 09:04

    Arminda:

    Hoi lieve Bregje, gister hadden we (Hugo,Bettina en ik) het nog over jou en ziedaar op dezelfde dag kwam weer "vers" nieuws uit Zuid-Afrika! Ben blij dat je nog zoveel plezier kunt maken, naast alle zware dingen die je in het ziekenhuis meemaakt. Ik denk aan je en kijk weer uit naar een volgend verslag.. Liefs & dikke knuf, Arminda

  • 13 December 2010 - 19:34

    Hessel:

    He Bregger

    Mooie blog houd jij bij zeg! En spannende verhalen ook! Ik moet er toch niet echt aan denken om 16 koters te hebben zeg!!!

    Met die auto kun je wel een rondje maken lijkt me. Pas je wel op met die low/high en differential lock? Sowieso nooit van low naar high, of van 2WD naar 4WD gaan als je nog beweegt. En eigenlijk nooit de diff lock gebruiken, tenzij het echt niet anders kan. Als je hem gebruikt hebt, gelijk eraf halen want het is niet erg goed voor je auto om over (ver)hard terrein te rijden met diff lock aan.

    He, veel succes daar met alle sores en kinders!!

    Groeten van mij en Hanneke,

    Hessel

  • 13 December 2010 - 20:26

    Hanneke:

    Breg, wat een foto! Stoer! En dan die naam.......defender!
    Bedankt weer voor je mooie verslag. Ik geniet er van!
    Zoen! Hanneke

  • 14 December 2010 - 12:48

    Betty De Ruiter:

    Dag Bregje,
    Fijn om je reisverslag te lezen en het lijkt me "hard" en geweldig werk daar in Afrika. Ik wil je een fijne verjaardag toewensen, het is een heel bijzondere dag voor je. Ze is/zou zo trots op je (zijn).
    Verjaardagskus Betty

  • 16 December 2010 - 12:30

    Petra Verschure :

    Hey Bregje, zag op hyves dat je vandaag jarig bent! Van harte meid!!! Dacht ga eens ff googlen oom te kijken of je ook een blog bij houdt van alle ervaringen daar, heel ver weg. Wat gaaf om te lezen..mooi, heftig, indrukwekkend. Maar denk wel dat jij daar helemaal op je plek bent. Succes verder nog! Lieve groet Petra..(pleeg afd.1.3..krullenbol ;)..)

  • 16 December 2010 - 20:28

    Hugo Vogel:

    roeien met de riemen die je hebt.
    geweldig dat werk wat je doet.
    Leuk om op deze manier kontakt met je te onderhouden.
    Een wijze kar hebben jullie, de defender.
    tot later

    Hugo

  • 07 Januari 2011 - 17:56

    Anita Lammers:

    He Bregje,

    Zat vandaag na een lange tijd weer eens op je site. Heerlijk om te lezen hoe je het daar hebt. Heel wat anders dan in de MC. Enne...superauto! Zo te lezen zit je in Afrika prima op je plekje! Ik blijf je volgen!

    Groetjes Anita (afd 2.0 MC Zuiderzee)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Tropenarts in de Transkei

Recente Reisverslagen:

28 Juni 2011

Winter in Zuid Afrika

22 Maart 2011

Nieuwe huisgenoot!

12 December 2010

Defender

31 Oktober 2010

Isilimela
Bregje

Nog een paar dagen en mijn nieuwe werkplek heet Isilimela hospital; een klein ziekenhuis aan de Oostkaap van Zuid Afrika. Hoop jullie binnenkort mijn eerste ervaringen te kunnen vertellen via de blog!

Actief sinds 20 Sept. 2010
Verslag gelezen: 1181
Totaal aantal bezoekers 24109

Voorgaande reizen:

14 Mei 2012 - 16 Juli 2012

Expedie Robinson

22 September 2010 - 01 December 2011

Tropenarts in de Transkei

22 September 2010 - 30 November -0001

Werk in de Oostkaap

Landen bezocht: